images/Logo/Honare-Modern-293x280pix.png

تجارت و انواع آن

تجارت حالت اساسی فعالیت تجاری است که شامل خرید و فروش کالا یا خدمات می شود و شامل مبادله یا انتقال کالا یا خدمات است. تولیدکنندگان کالا را می‌سازند، سپس آن را به کل فروشنده،سپس به خرده‌فروش منتقل می‌کنند و در نهایت به دست مصرف‌کننده می‌رسند.

انواع تجارت

1.تجارت داخلی 

2.تجارت عمده فروشی

عمده فروش: پیوندی بین تولید کننده و خرده فروش است. عمده فروش محصولات را به مقدار زیاد از تولید کنندگان خریداری می کند و فروش به خرده فروش و خرده فروش به مصرف کنندگان می فروشد. عمده فروشان به عنوان واسطه بین تولیدکنندگان و خرده فروشان عمل می کنند.

خرده فروشی: تاجر خرده‌ فروشی پیوندی بین عمده‌فروش و مصرف‌کنندگان است. خرده فروش محصولات را به مقدار کمتر از عمده فروشان خریداری می کند و طبق نیاز مصرف کنندگان محصولات را به فروش می رساند. خرده فروش شخصی است که محصولات را به دست مصرف کنندگان می رساند. خرده فروشان در مقیاس کوچک شامل دستفروشان، دستفروشان، مغازه های عمومی و غیره هستند.

تجارت خارجی تجارت واردات تجارت وارداتی یعنی زمانی که کشور مبدا کالا را از کشور دیگری تهیه یا خریداری می کند که به آن تجارت وارداتی می گویند. در واردات، تاجر هر کشوری محصولات را از تاجر کشور دیگر خریداری می کند. به عنوان مثال، یک تاجر از هند از یک تاجر واقع در چین کالا می‌خرد. تجارت صادراتی تجارت صادراتی یعنی زمانی که یک کشور محصولات خود را به کشور دیگری می فروشد که به آن تجارت صادراتی می گویند. به عنوان مثال، یک تاجر از هند اجناس خود را به یک تاجر واقع در دبی می فروشد. تجارت Entrepot،به این معنی است که یک کشور محصولاتی را از یک کشور وارد می کند و پس از افزودن مقادیری دوباره به کشور دیگری صادر می شود. به عنوان مثال یک ز (ازهند) مواد خام را از یک تاجر چینی (ازچین) خریداری می کند، سپس به کالاهای نهایی تبدیل می کند. و سپس صادرات مجدد به یک تاجر ژاپنی(در ژاپن).

تجارت باعث رشد اقتصاد می شود زیرا وقتی تجارت در هر کشوری شروع شد فرصت های جدیدی را برای مردم به ارمغان می آورد. که در ملاء عام نیز پول می آورد. بنابراین تجارت مهمترین رکن رشد هر اقتصادی است. ارائه حضور جهانی زمانی که یک کشور تجارت خود را در بازار داخلی و بین المللی آغاز کرد. دسترسی جهانی به طور خودکار شروع شد زیرا مردم کشورهای دیگر شروع به خرید محصول کردند. بنابراین، تجارت حضور جهانی را برای اقتصاد فراهم می کند. در تمدن ها کمک می کند هنگامی که تجارت در هر کشوری شروع می شود، به بهبود رشد شخصی مردم کمک می کند زیرا تجارت به روشی سیستماتیک انجام می شود. بنابراین، وقتی تجارت شروع می شود نه تنها به مردم کمک می کند، بلکه به آنها مدیریت نیز می دهد. ارائه محصولات با کیفیت بالا هنگامی که تجارت شروع می شود، ترکیبات بالایی نیز به همراه دارد. هنگامی که ترکیبات انحصار محصولات را از بین می برد. در آخرین زمان که تجارت شروع شد، محصولات با کیفیت بالا را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد. تجارت باعث بهبود عملکرد مالی می شود هنگامی که تجارت به ارمغان می آورد، شروع به ارائه مالیات به دولت ها کرد. این به آنها اجازه می دهد تا بازدهی را که از سرمایه گذاری های خود به دست می آورند در تحقیق و توسعه افزایش دهند.

مزایای تجارت حداکثر استفاده از منابع طبیعی تجارت به هر کشوری کمک می کند تا از منابع طبیعی خود در راه های موثر برای تولید محصولات با کیفیت بالا با ارزان ترین نرخ استفاده کند. اتلاف منابع به طور خودکار کاهش می یابد زیرا هنگامی که تجارت شروع می شود، کارمندان با مهارت بالایی را به ارمغان می آورد. تجارت رقابت در بازار را تشویق می کند وقتی برندهای بیشتری وارد بازار می‌شوند رقابت‌ها افزایش می‌یابد که گزینه‌ها و کیفیت بیشتری را با قیمت پایین به مصرف‌کنندگان می‌دهد و انحصار را از بین می‌برد. در هند برندهای موبایل زیادی وجود دارد که گزینه ها و کیفیت بیشتری را در اختیار مشتریان قرار می دهد. تجارت همدلی ها را توسعه می دهد تجارت باعث ایجاد همدلی و ایجاد منافع مشترک بین کشور تجاری می شود. همچنین به تبادل عقاید سنت ها، آداب و رسوم می پردازد. این امر درک بین المللی و صلح را در میان مردم ترویج می کند. اگر جنگ شروع شود می تواند با عشق و درک مردم از بین برود. مزایای تولید در مقیاس بزرگ زمانی که تجارت شروع شد، نه تنها از کشور خود استفاده می کند، بلکه به کشورهای دیگر نیز صادر می کند. این امر منجر به تولید بیشتر محصول می شود و مزایای تولید بزرگ می تواند برای همه کشورها سودمند باشد. افزایش کارایی تجارت به کشور کمک می کند تا بهره وری خود را افزایش دهد زیرا تجارت ماشین با بهره وری بالا و بهترین فناوری را برای کشور میزبان به ارمغان می آورد. این باعث افزایش کارایی و مزایای مصرف کنندگان در سراسر جهان می شود.

 

تجارت الکترونیک 

 

معایب تجارت وابستگی اقتصادی به اقتصادهای توسعه یافته اقتصادهای در حال توسعه باید به اقتصادهای توسعه یافته وابسته باشند زیرا اقتصادهای توسعه یافته منابع مالی، ماشین آلات فناوری و غیره را در اختیار کشورهای در حال توسعه برای تجارت قرار می دهند، بیشتر اقتصاد توسعه نیافته در آسیا و آفریقا مستقیماً به کشورهای اروپایی وابسته است. وابستگی سیاسی بیشتر اوقات تجارت باعث تشویق برده داری می شود. تجارت بر تصمیمات سیاسی کشور تأثیر می گذارد زیرا آنها به ستون بزرگ حمایت مالی کشور تبدیل می شوند. بنابراین، تصمیمات کشور را اشغال می کند. اساساً در اقتصادهای عقب مانده این اتفاق می افتد. انحصار ایجاد می کند وقتی شرکت‌های بزرگ وارد کشورهای در حال توسعه می‌شوند، پول و نیروی انسانی را در مقادیر زیادی سرمایه‌گذاری می‌کنند. بنابراین، کسب و کار محلی را تحت تأثیر قرار می دهد و در صنعت انحصار ایجاد می کند. به عنوان مثال وقتی آمازون به هند آمد، بر تجارت محلی زیادی تأثیر گذاشت. ترس از دست دادن شغل از دست دادن شغل نیز ترس بزرگی برای کارکنان ماهر و تحصیل کرده محلی است. زیرا زمانی که یک شرکت بزرگ کشور را ترک می کند، تعداد زیادی کارمندان را اخراج می کند. که باعث ایجاد بحران در آن ها میشود.

تجارت الکترونیک چیست؟

شما سود گسترده و آزادی مکان را می خواهید که فقط یک فروشگاه تجارت الکترونیک می تواند به ارمغان بیاورد. اما ساختن آن توسط خودتان کار بزرگی است و توسعه دهندگان وب گران قیمت به سرعت بودجه شما را تخلیه می کنند.

تجارت الکترونیک، به تجارت کالا و خدمات در اینترنت گفته می شود. این مرکز شهر شلوغ شما یا مغازه آجر و ملات است که در بزرگراه اینترنتی به صفر و یک تبدیل شده است. تخمین زده می شود که 2.14 میلیارد نفر در سراسر جهان کالاها و خدمات را به صورت آنلاین خریداری می کنند و تعداد اعضای Prime که از فروشگاه های آمازون در سراسر جهان خرید می کنند اکنون به 200 میلیون نفر رسیده است.

تجارت الکترونیک یکی از راه هایی است که مردم برای خرید و فروش کالاها در خرده فروشی استفاده می کنند. برخی از شرکت ها محصولات را فقط به صورت آنلاین می فروشند، در حالی که سایر فروشندگان از تجارت الکترونیک به عنوان بخشی از یک استراتژی گسترده تر استفاده می کنند که شامل فروشگاه های فیزیکی و سایر کانال های توزیع می شود. در هر صورت، تجارت الکترونیک به استارتاپ‌ها، کسب‌وکارهای کوچک و شرکت‌های بزرگ اجازه می‌دهد تا محصولات را در مقیاس بفروشند و به مشتریان در سراسر جهان دست یابند.

چالش های تجارت الکترونیک

چند نمونه از چالش ها و خطر های موجود که باید در طراحی سایت برای کسب و کار الکترونیک و تجارت الکترونیک 

  • قانون گذاری در موارد به وجود آمدن تخلفات الکترونیکی
  • حریم  خصوصی در دنیای مجازی و شبکه جهانی اینترنت
  • امنیت معاملات
  • امنیت مبادلات
  • تعرفه های خدمات الکترونیکی
  • قانون مالیاتی بر روی معاملات الکترونیکی
  • حفظ مالکیت مادی و معنوی در دنیای مجازی

تجارت بین المللی چگونه کار می کند؟

تجارت بین الملل باعث ایجاد اقتصاد جهانی می شود که در آن عرضه و تقاضا و بنابراین قیمت ها هم تحت تأثیر وقایع جهانی قرار می گیرند. به عنوان مثال، تغییر سیاسی در آسیا می تواند منجر به افزایش هزینه نیروی کار شود و از این طریق هزینه های تولید برای یک شرکت کفش ورزشی آمریکایی مستقر در مالزی افزایش یابد ، که در نتیجه منجر به افزایش قیمت شارژ در بازار محلی شما می شود. از طرف دیگر، کاهش در هزینه کار باعث می شود که شما مجبور به پرداخت هزینه کمتری برای کفش های جدید خود شوید.

افزایش کارایی معاملات در سطح جهانی

تجارت جهانی به کشورهای ثروتمند این امکان را می دهد تا از منابع خود – اعم از نیروی کار، فناوری یا سرمایه – با استفاده مؤثرتر کنند.از آنجا که کشورها دارای دارایی و منابع طبیعی مختلف(زمین، نیروی کار، سرمایه و فناوری) هستند، برخی از کشورها ممکن است همان کالاها را با کارآیی بیشتری تولید کنند و بنابراین آن را ارزان تر از سایر کشورها می فروشند. اگر یک کشور نتواند کالایی مؤثر تولید کند، می تواند با تجارت با کشور دیگری که می تواند، آن را به دست آورد. این امر به عنوان تخصص در تجارت بین المللی شناخته می شود.

تجارت آزاد در مقابل حمایت گرایی

مانند تمام تئوری‌ها، نظرات مخالف نیز وجود دارد. تجارت بین الملل دو دیدگاه متضاد در مورد سطح کنترل اعمال شده بر تجارت دارد: تجارت آزاد و حمایت. تجارت آزاد ساده تر از دو نظریه است: یک رویکرد laissez-fa، بدون محدودیت در تجارت. ایده اصلی این است که عوامل عرضه و تقاضا، که در مقیاس جهانی کار می کنند، اطمینان حاصل می کنند که تولید به طور مؤثر اتفاق می افتد. بنابراین، برای حفاظت یا ترقی تجارت و رشد، هیچ کاری نباید انجام شود، زیرا نیروهای بازار این کار را بطور خودکار انجام می دهند.

در مقابل، حمایت گرایی معتقد است که تنظیم تجارت بین المللی برای اطمینان از عملکرد صحیح بازارها مهم است. طرفداران این نظریه معتقدند که ناکارآمدی بازار ممکن است مزایای تجارت بین المللی را مختل کند و هدف آنها هدایت بازار بر این اساس است. حمایت از گرایش به اشکال مختلف وجود دارد، اما متداول ترین آنها تعرفه یارانه و سهمیه است. این استراتژی ها سعی در اصلاح هرگونه ناکارآمدی در بازار بین المللی دارند.

از آنجایی که این فرصت را برای تخصص و همچنین استفاده بیشتر از منابع باز می کند، تجارت بین المللی این توانایی را دارد که ظرفیت یک کشور را در تولید و دستیابی به کالاها به حداکثر برساند. با این وجود مخالفان تجارت آزاد جهانی اظهار داشتند كه تجارت بین الملل هنوز هم می تواند كشورهای در حال توسعه را به خطر بیاندازد. آنچه مسلم است این است که اقتصاد جهانی در حال تغییر و تحول مداوم است و هرچه توسعه یابد، مشارکت کنندگان آن نیز باید توسعه داشته باشند.

 

انواع تجارت

 

 انواع تجارت بین الملل

برای اهداف کاری، تجارت بین الملل به سه نوع عمده تقسیم می شود که شامل:

1.واردات

به بیان ساده تر واردات به معنای خرید کالاها و خدمات از یک کشور خارجی است زیرا نمی توان آنها را به مقدار کافی یا با هزینه رقابتی در کشور خود تولید کرد. به عنوان مثال ، هند ۸۲ درصد از نفت خام مورد نیاز خود را از کشورهایی مانند امارات و ونزوئلا وارد می کند. دلیل این امر این است که این کشورها دارای میدان های نفتی عظیم هستند. به همین ترتیب ، امارات متحده عربی محصولات کشاورزی و پوشاک را از هند وارد می کند زیرا واردات این محصولات به جای تولید در کشور خود آسان تر و ارزان تر است.

2.صادرات

صادرات کاملاً مشابه همتای وارداتی خود نوعی تجارت بین المللی است که متکی به فروش کالاها و خدمات تولید داخل به کشورهای خارجی است. از نظر تئوری، این دقیقاً برعکس واردات در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، هند مواد شیمیایی غیر آلی، دانه های روغنی، سنگ معدن خام، آهن و فولاد، پلاستیک و محصولات لبنی را به کشوری مانند چین صادر می کند. در عوض، چین تجهیزات الکتریکی، مواد شیمیایی آلی، ابریشم، سوخت های معدنی و کودها را به هند صادر می کند. این کالاها بین هر دو کشور مبادله می شوند تا بتوانند از ظرفیت تولید مربوطه خود نهایت استفاده را ببرند.

3.صادرات مجدد 

به عبارت ساده، یک شکل خاص از تجارت بین المللی است که شامل هر دو تجارت واردات و صادرات است. کالاها و خدمات از یک کشور وارد می‌شوند تا بتوانند بیشتر به کشور دیگری صادر شوند. این بدان معناست که کالاهای وارداتی برای مصرف یا فروش در کشور وارد کننده استفاده نمی شود. در عوض، کشور وارد کننده فقط مقداری ارزش کالا را قبل از صادرات دوباره آن اضافه می کند. به عنوان مثال، اگر هند لاستیک را از تایلند وارد کند،و آن را دوباره به کشور دیگری مانند ژاپن صادر کند، از آن به عنوان صادرات مجدد یاد می شود.

بیشتر کشورها به دلایل زیر صادرات مجدد می کنند.

  • عدم دسترسی یا ارتباط مستقیم بین هر دو کشور
  • امکانات فراوری(تکنولوژی ساخت) یا تدارکات بهتر با یک کشور سوم در دسترس است.
  • عدم توافق تجاری بین دو کشور
  • در کشور واردکننده مالیات تجاری در تسهیلات بانکی موجود نیست.
  •  

مزایای تجارت بین الملل 

تجارت بین الملل مزایای استراتژیک متنوعی را برای همه کشورهای درگیر به همراه دارد که شامل:

  • کشورها می توانند منحصراً بر تولید کالاها و خدماتی متمرکز شوند که مختص جغرافیا، مهارت ها و ظرفیت آنها باشد. این یک فرهنگ تمایز و تخصص است.
  • تجارت بین الملل یک کشور را قادر می سازد کالاها و خدمات با کیفیت بالا و قیمت های فوق العاده مقرون به صرفه بدست آورد تا نیازها و نیازهای خاص مردم آن برآورده شود.
  • تجارت جهانی باعث ایجاد جریان رقابت در بازار محلی می شود. تولیدکنندگان و تأمین کنندگان داخلی با هدف منحصر به فرد کردن رقابت خارجی، ظرفیت های خود را تقویت می کنند.
  • برای تسهیل تجارت بین الملل، تعدادی از کشورها شروع به انعقاد قراردادهای تجاری منحصر به فرد کرده اند. این موافقت نامه ها بر انتقال فناوری از کشورهای پیشرفته تر به کشورهای کمتر توسعه یافته تأکید دارند و در نتیجه آنها می توانند توانایی های تولیدی خود را بهبود بخشند.
  • دنیای تجارت بین الملل همچنین از نظر ایجاد شغل و تأمین اشتغال درهای زیادی را باز می کند. کشورهایی که با یکدیگر معامله می کنند در مقایسه با همتایان غیر تجاری خود تمایل به ایجاد فرصت های حرفه ای بیشتری دارند.

 معایب تجارت بین المللی

با این حال، تجارت بین الملل، اگر بدون بررسی و کنترل انجام شود، امکان ایجاد چند معایب را نیز دارد. که شامل:

  • وابستگی بیش از حد برای کالا و خدمات به کشورهای دیگر
  • هزینه های بالای حمل و نقل بین المللی، ارتباطات، مسافت و تدارکات
  • خطر و عدم اطمینان در تجارت جهانی به دلیل حوادث غیرمترقبه
  • محدودیت های وارداتی، صادراتی و گمرکی توسط دولت
  • اسناد، ارز، اطلاعات و مشکلات مبتنی بر پرداخت
  • عدم درک صحیح از بازارهای خارجی

علیرغم چنین نقاط ضعفی، تجارت بین المللی با گذشت زمان همچنان در مرزهای مختلف جغرافیایی رونق و شکوفایی داشته است.

 

گروه چاپ و تبلیغات طرح و نقش (هنر مدرن) با بیش از 20 سال سابقه در زمینه چاپ و تبلیغات، با تکیه بر افراد متخصص و ماشین آلات مدرن و با ارائه سرویس های جامع تبلیغات و چاپ قادر است ایده ها وخواسته های تجاری شما را به صورتی عملیاتی پیاده سازی نماید. باعث افتخار ما خواهد بود تا بتوانیم مجری و مشاور در زمینه  رشد و پیشرفت تجاری شما باشیم. جهت مشاوره با کارشناسان ما لطفا تماس حاصل فرمایید.


این مقاله زیر مجموعه خدمات چاپ / چاپ دیجیتال می باشد.


کلمات کلیدی: تجارت، تجارن بین الملل، واردات، صادرات، تجارت الکترونیک، انواع تجارت، ارتباطات، تجارت آزاد، نقاط ضعفی، ماشین آلات مدرن ، غیر تجاری، مختصص ، کسب و کار ،حمل و نقل، مبادلات، حمایت گرایی، تبلیغاتی، چاپ برچسب های تبلیغاتی، بازاریابی، طراحی غرفه نمایشگاه، نمایشگاه تجاری، غرفه سازی، نمایشگاه بین المللی تهران.

فهرست مقالات

 

  مشاوره، طراحی

  دیجیتال مارکتینگ 

چاپ   سازه های نمایشگاهی   دکوراسیون داخلی   آموزش و مهارت

 

Main Menu