images/Logo/Honare-Modern-293x280pix.png

کارکرد و عملکرد تبلیغات ماشین های پخش

کارکرد و عملکرد تبلیغات ماشین‌های پخش

برندها با کمی توجه به اطرافشان به راحتی می‌توانند رسانه‌های تبلیغاتی قدرتمندتری را نسبت به بیلبورد یا تلویزیون بیابند، رسانه‌هایی که متعلق به خودشان است و نیاز به این نیست که برای آنها هزینه‌های کلانی صرف کنند. گاهی برندها با همین رسانه‌های تبلیغاتی می‌توانند گروه گسترده‌ای از مخاطبان را پوشش دهند و پیام تبلیغاتی خود را به همه مخاطبان برسانند. ماشین‌های پخش یکی از رسانه‌های قوی است که در اختیار خود برندها قرار دارد. این ماشین‌ها با چرخش در شهر یا گاهی کل کشور همراه با رساندن محصولات برندها به مشتریان، پیام تبلیغاتی آنها را نیز می‌توانند به مخاطبان برسانند. ماشین‌های پخش از آن دسته رسانه‌های تبلیغاتی است که برندها داخلی کمتر به آن توجه می‌کنند. البته این کم‌ توجهی شاید به خاطر محدودیت‌های استفاده از این رسانه باشد. ولی به هرحال چندی است برخی شرکت‌ها مانند شرکت حلوای عقاب و شرکت فرآورده‌های لبنی میهن از این رسانه بهره‌برداری کرده‌اند و طرح‌های تبلیغاتی مختلفی بر بدنه ماشین‌های پخش خود نصب کرده‌اند.

 

 

 

چاپ استیکر (چاپ وینیل)

وینیل اصطلاح تجاری می باشد و تفاوتی میان چاپ استیکر و چاپ وینیل وجود ندارد. استيكر (وينيل) از جنس PVC چسبدار بوده و يكی از متریال های بسيار کاربردی در زمينه چاپ و تبليغات فضای خارجی و فضای داخلی محسوب مي شود. استیکر در دو متریال شیشه ای و شیری موجود می باشد.اين متريال پشت چسب دار است و برای مصارفی چون چاپ و تبليغات روی بدنه خودرو، چاپ و تبلیغات روی زمین فروشگاهها و پاساژها، چاپ و نصب روی دیوارهای رنگ شده (دیوار منازل و محل کار جهت دکوراسیون داخلی)، چاپ روی يخچال مخصوصاً يخچال های صنعتی، چاپ روی شيشه سوپرمارکت ها (جهت تبلیغات محصولات غذايی، لبنی، آب ميوه  ونوشیدنی بر روی شيشه فروشگاه)، چاپ روی ماشین، خاور، نيسان و کامیون های پخش محصولات، چاپ و تبليغات روی قطار، روی بدنه مترو، داخل مترو و به طور كلی روی تمامی سطوحی كه سطح صاف و سيقلی دارند مورد استفاده قرار مي گيرد.

 

 

 

در این باره شرکت حلوای عقاب، تصویری از محصول تازه‌‌وارد خود یعنی سس کنجد را به همراه المان‌های دیگری که به نظر در کمپین اخیر خود استفاده کرده بود، روی بدنه ماشین‌های پخش خود اکران کرده ‌است. شرکت میهن نیز علاوه بر اکران تصویر محصول و آگهی تبلیغاتی، QR کدهایی را روی بدنه‌ماشین‌های پخش خود حک کرده‌ است.

 

چاپ استیکر روی ماشین پخش شرکت حلوا شکری عقاب

 

خودنمایی تبلیغات روی خودرو‌های پخش و توزیع

تبلیغات روی بدنه ماشین‌های سایز بزرگ مثل اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و کامیونت‌ها یکی از روش‌های متداول تبلیغات محیطی یا خارج از خانه (Out of Home Advertising)  است که امروزه بنا به کاربری ماشین‌ها و میزان عبور و مرور آنها طبقه‌بندی‌های مختلفی از لحاظ جذابیت رسانه‌ای و میزان پوشش رسانه‌ای و حتی نوع رسانه برای آنها قائل هستیم. اتوبوس‌ها و وسایل نقلیه عمومی شهری، بیلبورد‌های متحرک، دوچرخه‌ها و سایر وسایل نقلیه در این طبقه‌بندی‌ها جای دارند.

یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین آنها تبلیغات روی خودرو‌هایی است که عموما برای جا‌به‌جایی کالای شرکت‌ها و تولید‌کنندگان از آنها استفاده می‌شود. اگر بدنه این خودرو‌ها را به‌صورت یک رسانه تبلیغاتی در نظر بگیریم، به آنها Fleet Media  یا تبلیغات روی خودرو‌های پخش و توزیع می‌گویند. نزدیک‌ترین طبقه‌بندی این نوع رسانه‌ها به Fleet Media ‌ها را می‌توانیم تبلیغات روی کامیون‌های بزرگ‌ ترانزیت و حمل بار بیان کنیم که عموما به نام Truckside Advertising شناخته می‌شوند.

اینکه خودروی پخش و توزیع برندها با ظاهری مشخص در سطح شهر به توزیع کالای آنها در نقاط مختلف شهر بپردازد، می‌تواند تاثیر روانی مثبتی را روی بازار واسط بگذارد. همچنین تردد زیاد این خودرو‌ها در سطح شهر علاوه بر نمایش برند، می‌تواند حس تازگی و پویا بودن را از برند به عموم مردم منتقل کند. برای اکثر مردم، کامیونت‌های پخش و توزیع محصولات تداعی‌کننده تازگی و فعال بودن برند است و انتخاب طرحی درست روی بدنه خودرو موجب خواهد شد این حس تا حد تصمیم‌سازی و اقدام به خرید در مخاطبان تقویت شود.

 

چاپ استیکر روی ماشین ون  شرکت داروپخش

 

محدودیت‌های استفاده تبلیغاتی از ماشین‌های پخش در ایران

در ایران تا چندی پیش براساس قوانین پلیس راهور و راهنمایی و رانندگی، استفاده از بدنه خودرو‌های پخش جهت تبلیغات برند، منع شده بود. دلیل این مخالفت نیز عدم نظارت روی طراحی‌ها و ایجاد مزاحمت‌های بصری برای سایر رانندگان بود که بعضا می‌توانست سوانح رانندگی را در خیابان‌ها رقم بزند. اما به تازگی شاهد استفاده تبلیغاتی چند برند روی بدنه کامیونت‌های پخش و توزیع‌شان هستیم.

البته لازم به ذکر است که در گذشته نیز کم و بیش رنگ‌بندی متفاوت یا درج علامت تجاری برند روی بدنه یا پشت کامیونت‌ها مرسوم بود و وجه‌ تمایز ماشین‌های پخش و توزیع هر برند را به‌وجود می‌آورد. با توجه به تازه بودن فضای کار روی این رسانه در ایران، می‌توانیم در آینده شاهد طرح‌های خلاقانه‌ای باشیم که بتواند براساس رویکرد شبکه پخش و توزیع، در راستای هدف قرار دادن بازار واسط و مخاطبان، موثر واقع شود. نباید فراموش کنیم که کارکرد این نوع از تبلیغات با تبلیغات ترانزیت مثل اتوبوس‌آگهی متفاوت است و همان‌طور که پیش‌تر مطرح شد، این نوع از تبلیغات می‌تواند موجب ایجاد حسی خاص در مخاطب یا بازار واسط شود.

 

چاپ استیکر روی ماشین خاور شرکت تخم مرغ تازه مزرعه

 

چهار رویکرد استفاده تبلیغاتی از ماشین‌های پخش

قبل از پرداختن به طرح‌های فعلی برخی شرکت‌ها مانند شرکت حلوای عقاب و شرکت فرآورده‌های لبنی میهن، بهتر است موارد و رویکرد‌های ساده‌ای از کاربرد این رسانه را بررسی کنیم.

 

رویکردهایی مانند:

1. این رسانه می‌تواند براساس هویت بصری برند، جایگاه ذهنی و فرمی خاص را در تقابل با بازارهای واسط و حتی مخاطبان ایجاد کند.

2. این رسانه می‌تواند براساس نوع محصول، تازگی، به روز بودن و پویا بودن برند را در سطح شهر در ذهن عموم مردم ایجاد کند.

3. تعدد این رسانه به‌ واسطه تعداد خودرو‌های پخش و توزیع می‌تواند تبلیغات خلاقی را در سطح شهر اکران کند.

4. اجرای کمپین‌های مسئولیت اجتماعی و ارتباطی با عموم مردم. نباید فراموش کنیم که ساختار ظاهر این کامیونت‌ها عموما مشخص‌کننده کاربرد آنهاست.

 

چاپ استیکر روی ماشین پخش شرکت حلوا شکری عقاب

 

البته باید دقت داشت عوامل زیادی همچون تمیزی و سالم بودن خودرو، برخورد راننده خودرو و شیوه رانندگی وی در شهر و پیام مورد نظر برند که از طریق این رسانه به عموم مردم منتقل می‌شود، می‌تواند عوامل بسیار تاثیر‌گذاری در اثر‌بخشی یا عدم اثر‌بخشی استفاده از این رسانه برای تبلیغات باشد.

حال در پاسخ به این سوال که برند‌های فعلی که در ایران از این رسانه بهره می‌گیرند، آیا موفق بوده‌اند یا خیر، باید بگویم اکثر برند‌ها تا به امروز کاربرد اول و سوم را مدنظر قرار داده‌اند که البته معتقدم سهم زیادی را کاربرد سوم به خود اختصاص می‌دهد. با توجه به چالش‌های موجود در کاربرد سوم، اثربخشی یا عدم اثربخشی می‌تواند بسیار متغیر باشد. به هر حال این روش فضای رسانه‌ای را برای برند به‌ وجود می‌آورد که در درجه اول نسبت به خیلی از رسانه‌های محیطی ارزان‌قیمت‌تر است و در درجه دوم موجب دیده شدن برند در سطح شهر می‌شود، ولی هیچ ضمانتی برای ایجاد یک حس خوب برای مخاطب و فرآیندی تصمیم‌ساز یا اقدام‌ساز به طور فکر شده نیست.

 

المان‌های اصلی طرح‌های کمپین‌ها روی خودرو‌های پخش

استفاده از المان‌های اصلی طرح‌های کمپین‌های یک برند روی خودرو‌های پخش و توزیع خودکاری است که پیوستگی را در فرآیند‌های ارتباطی برند با مخاطبان ایجاد می‌کند. اما لزوما به این معنا نیست که استفاده عین به عین یک طرح برای رسانه محیطی یک برند روی این رسانه نیز مناسب باشد. همان‌طور که اشاره شد، این رسانه فرصت‌ها و چالش‌هایی را به دنبال دارد که طراحی و استفاده از آن باید هدفمند باشد و با دقت عمل شود.

 

چاپ استیکر روی ماشین پخش شرکت پست بین الملل SPD

 

QR کدهای نصب شده روی بدنه ماشین‌های پخش

علاوه بر شرکت عقاب، برندهای دیگری نیز مانند میهن از این رسانه تبلیغاتی استفاده کرده‌اند، میهن علاوه بر اکران طرح تبلیغاتی بر بدنه ماشین‌های توزیع خود، QR کدهای را نیز نصب کرده‌ است. استفاده از کد‌های QR  روی برخی از این کامیونت‌ها عملا غیر‌کاربردی است، زیرا اسکن کردن این کد‌ها توسط گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها نیاز به تمرکز دارد که عملا در خیابان‌ها و هنگام رانندگی مغایر با اصول و قوانین است. اما به هر حال شاید این خودرو‌ها همیشه در حال تردد در خیابان‌ها نباشند و کد‌های QR در تعامل با مخاطبانی خاص، موفق عمل کند.

به نظرم کد‌های QR کاربردی خاص دارند و جایگاه آنها هر جایی نیست، اما عموما در ایران رسم شده تا برند‌ها، جهت نمایش پیش رو بودن و به روز بودن خود از این ابزار در جایگاه‌های نامربوط استفاده می‌کنند. شاید با توجه به محدودیت‌ها و قوانین نتوانیم طرح‌های خلاقانه‌ای را برای این رسانه در ایران ارائه دهیم، اما نباید فراموش کنیم که استفاده هدفمند از این رسانه خود می‌تواند شروع خلاقیت باشد.

قطعا بهترین راه برای اطلاع‌رسانی و بالا بردن آگاهی از هر چیز می‌تواند رسانه‌ها باشد. اما لزوما کارکرد موثر هر رسانه در اطلاع‌ رسانی و آگاه‌سازی مخاطبان نیست. برخی رسانه‌ها فضای تعاملی یا براساس ساختارشان، فضای حسی را در اختیار دارند که می‌توانند راهکار‌های ارتباطی درستی را در اختیار برند‌ها قرار دهند.

 

گروه چاپ و تبلیغات طرح و نقش (هنر مدرن) با بیش از 18 سال سابقه در زمینه چاپ و تبلیغات، با تکیه بر افراد متخصص و ماشین آلات مدرن و با ارائه سرویس های جامع تبلیغات و چاپ قادر است ایده ها وخواسته های تجاری شما را به صورتی عملیاتی پیاده سازی نماید. باعث افتخار ما خواهد بود تا بتوانیم مجری و مشاور در زمینه  رشد و پیشرفت تجاری شما باشیم. جهت مشاوره با کارشناسان ما لطفا تماس حاصل فرمایید.

منبع: سایت اقتصاد آنلاین


 این مقاله زیر مجموعه خدمات چاپ چاپ فضای خارجیچاپ استیکر(وینیل) / چاپ استیکر روی ماشین پخش می باشد.


 کلمات کلیدی: گروه چاپ و تبلیغات طرح و نقش، چاپ استیکر، چاپ وینیل، چاپ خارجی، برندینگ،  طراحی تبلیغات، خلاقیت در طراحی، چاپ لارج فرمت، چاپ ماشین، چاپ روی ماشین پخش، چاپ فضای خارجی، حلوا شکری عقاب، لبنیات میهن، رسانه های تبلیغات، کمپین تبلیغات، QR کدها، چاپ روی خودروهای پخش و توزیع، تبلیغات ترانزیت، آتوبوس آگهی، تبلیغات خلاقانه، اثربخشی تبلیغات، طرح های کمپین روی خودرو

فهرست مقالات

 

  مشاوره، طراحی

  دیجیتال مارکتینگ 

چاپ   سازه های نمایشگاهی   دکوراسیون داخلی   آموزش و مهارت

 

Main Menu