images/Logo/Honare-Modern-293x280pix.png

اهمیت رنگ ها در طراحی

اهمیت رنگ ها در طراحی

رنگ ها جوهر هر طرحی هستند و عناصر شما بدون رنگ های مناسب نمی توانند خودشان را توضیح دهند هدف نهایی شما و ایده طراحی شما نمی تواند بدون طرح های رنگی مناسب محقق شود.هنگام طراحی بر اساس ایده و ترجیح خود می توانید هررنگی را که دوست دارید انتخاب کنید. با این حال زمانی که می خواهیدروی جنبه های فنی طراحی گرافیک تمرکز کنید و همه چیزرا به درستی قرار دهید باید دستورالعمل ها و قوانین خاصی را دنبال کنید. استفاده از رنگ ها به عنوان یک سلاح ضروری درطراحی به حساب می آید. و تا آنجا که به خلاقیت مربوط می شود می توانید با پیروی ازمجموعه ای از دستورالعمل ها یا با اجتناب از آنها هر طرح رنگی راکه می خواهید ایجادکنید. اما برخی از قوانین جهانی وجود دارد که اکثر طراحان از آنها پیروی می کنند تا طرح های خود را بدون تلاش زیاد جذاب و تاثیرگذار کنند.

هشت قانون انتخاب رنگ که همه طراحان باید از آنها پیروی کنند:

 

1_مخاطبان و جمعیت شناسی

برای هر طراحی، ترکیب و عنصر، هدف عمدتا بر اساس نیاز مخاطب است. همیشه یک چرخه طراحی وجود دارد که در آن هدف، انگیزه نهایی و الهام به عنوان چرخ های اصلی عمل می کنند. تحقیق بخش مهمی است و به شما یک پایه قوی برای طراحی می دهد. مخاطبان هدف شما، ترجیحات آنها، گروه سنی ، ارزش های فرهنگی ، موقعیت مکانی شان و هر عامل جمعیتی و رفتاری دیگر اجزای ضروری شما برای شروع هستند . بنابراین وقتی نوبت به انتخاب رنگ‌هایی می‌رسد که دوباره حیاتی‌ترین جوهره طرح‌ها هستند، باید مخاطبان و اطلاعات مرتبط با آن‌ها را در نظر بگیرید. در نهایت، شما می‌خواهید که طرح شما مورد تایید مخاطبانتان قرار گیرد، بنابراین باید رنگ‌هایی را انتخاب کنید که بسیار مناسب باشد و روی آن‌ها نیز تاثیر بگذارد.

 

رنگ شناسی

 

2 اصطلاحات رنگ

وقتی رنگ ها و ترکیبی از رنگ ها را انتخاب می کنید، تشخیص دقیق رنگ ها بسیار مهم است. با کمک هر دو رنگ، می توانید تعداد نهایی ترکیب رنگ ایجاد کنید، اما نمی توانید هر سایه آبی را فقط آبی بنامید. و این زمانی است که اصطلاحات رنگ به شما کمک می کند. این مانند یک فرهنگ لغت است که در آن رنگ ها و مفاهیم مرتبط به زبان پیچیده تری ذکر شده است. در زیر اصطلاحات رنگی قابل توجهی که در زبان طراحی برای پرداختن موثرتر به رنگ ها برای درک آسان تر و ارتباط بهتر استفاده می شود، آورده شده است.

الف) رنگ

رنگ همان چیزی است که ما آن را رنگ می نامیم. این مانند مترادف رنگ و یک اصطلاح فنی است که در طراحی استفاده می شود. این در مورد رنگ اصلی هر رنگ با طول موج خاصی از نور است. تمام رنگ هایی که در چرخه رنگ می بینید به عنوان رنگ های مختلف در نظر گرفته می شوند. آنها رنگ های اشباع شده بدون هیچ گونه رنگ سفید و سیاه اضافه شده هستند. برای ساده تر، رنگ ها در چرخه رنگ ، رنگ خاص خود را دارند اما فقط سیاه، سفید و خاکستری هیچ رنگی ندارند.

رنگ فقط یک رنگ روشن تر است که با افزودن مقداری رنگ سفید ایجاد می شود. اینکه چه رنگی می خواهید ایجاد کنید به این بستگی دارد که چقدر سفید به یک رنگ خاص اضافه می کنید.

 ج) سایه

سایه رنگ تیره تری است که با افزودن مقداری مشکی ایجاد می شود. هر نسخه تیره تری که از هر رنگی می بینید به عنوان سایه آن رنگ شناخته می شود. هر سایه نام متفاوتی دارد و شما می توانید با افزودن مقادیر مختلف رنگ مشکی، چندین سایه مختلف ایجاد کنید.

 د) لحن

تن با افزودن خاکستری، هم سایه و هم ته رنگ به رنگ ایجاد می شود. به عبارت دیگر، می توان گفت که لحن به آرامی روی وضوح هر رنگی کار می کند. این چهار عبارت ارتباط نزدیکی با هر یک دارند زیرا رنگ، سایه و تن با افزودن سفید، سیاه و خاکستری به رنگ ایجاد می‌شوند.

 ه) ارزش

ارزش به روشنی و تیرگی رنگ اشاره دارد. ارزش هر رنگ به این معنی است که چه مقدار نور از آن رنگ منعکس می شود. رنگ ها قبلاً یک مقدار اختصاص داده شده به آنها دارند، اما ما می توانیم آن را با روشنایی و تاریکی دستکاری کنیم. بنابراین، تضادی که در یک عکس سیاه و سفید می بینید به دلیل ارزش رنگ ها است. در طراحی، هایلایت ها و سایه های یک تصویر نیز اصطلاحاتی هستند که برای مقادیر رنگ ها استفاده می شوند و هایلایت و سایه ها نقش بسزایی در عمق و ابعاد بخشیدن به طرح دارند.

 و) اشباع

اشباع به معنای قوی یا ضعیف بودن رنگ است. رنگ های اشباع بالا حداکثر رنگ را در خود دارند و رنگ های اشباع پایین حداقل رنگ را در خود دارند. خاکستری اشباع صفر دارد، بنابراین وقتی آن را به هر رنگی اضافه می کنید، رنگ را ضعیف می کند. شما می توانید هر رنگ پر جنب و جوش را به عنوان رنگی با اشباع بالا و هر رنگ مات را به عنوان رنگی با اشباع کم در نظر بگیرید.

 

3 مفهوم چرخ رنگ

حتماً چرخ رنگ را دیده اید یا از نظر طراحی در مورد آن شنیده اید. چرخ رنگ چرخی است که رنگ های مختلف و رابطه متناظر آنها با یکدیگر را نشان می دهد. سه نوع رنگ در چرخه رنگ وجود دارد، اولی، ثانوی و ثالث. قرمز، آبی و زرد به عنوان رنگ های اصلی شناخته می شوند و رنگ های ثانویه رنگ هایی هستند که از ترکیب رنگ های اصلی به دست می آیند. بنابراین، نارنجی، سبز و بنفش رنگ های ثانویه محسوب می شوند. در چرخه رنگ، رنگ های ثالث دستاورد نهایی ادغام رنگ های اصلی و رنگ های ثانویه هستند. بنابراین، می توانید قرمز-نارنجی، زرد-سبز و آبی-بنفش را به عنوان رنگ های درجه سوم چرخه رنگ در نظر بگیرید.

 

مشاوره تبلیغاتی

 

4_ترکیب رنگ

تئوری انتخاب رنگ قوانین مفیدی برای ایجاد ترکیب رنگ های مختلف در طرح شما دارد. چهار قانون اصلی پالت رنگ برای ایجاد یک پالت رنگ ایده آل برای طراحی منحصر به فرد وجود دارد. شما می توانید از یک یا حتی چندین قانون و همچنین طبق نیاز خود از قوانین زیر استفاده کنید

 الف) مکمل

اگر مفهوم چرخ رنگ را درک کنید، درک تمام قوانین ترکیب رنگ آسان تر است. ترکیب رنگ مکمل به معنای دو رنگ است که در سمت مخالف یکدیگر در چرخه رنگ قرار می گیرند. دو رنگ متضاد به طراحی و کنتراست شما نیز دو نوع معنا می بخشد. زرد و آبی، سبز و بنفش نمونه هایی از ترکیب رنگ های مکمل هستند.

ب) مشابه

ترکیب رنگ مشابه ترکیبی از سه رنگ است. شما می توانید با استفاده از هر سه رنگی که در کنار یکدیگر روی چرخ رنگ قرار دارند، یک ترکیب رنگ مشابه ایجاد کنید. می تواند یک پالت رنگ مدرن و منحصر به فرد برای طرح های مختلف ایجاد کند. ترکیب رنگ مشابه کاملاً متناسب با سبک های معاصر وب سایت ها، تصاویر، اینفوگرافیک ها و بسیاری از طرح های مفید است.

ج) سه گانه

برای انعطاف و خلاقیت بیشتر، ترکیب رنگ های سه گانه یک مفهوم عالی است. ترکیب رنگ سه گانه دارای سه رنگ است که در فاصله 120 درجه از یکدیگر روی چرخ رنگ قرار گرفته اند. تلفیقی از رنگ‌ها که روی یک مثلث در چرخه رنگ قرار می‌گیرند، ترکیب سه‌گانه منحصربه‌فردی را در کلمات ساده ایجاد می‌کنند.

 د) تک رنگ

ترکیب رنگ تک رنگ چیزی است که می توانید در همه جای اطراف خود ببینید. این ترکیبی از سایه ها و تن های مختلف یک رنگ است. ترکیب رنگ تک رنگ فقط به درک شما از رنگ، سایه و تن نیاز دارد تا بتوانید یک ترکیب رنگ عالی برای طراحی خود داشته باشید.

 

5 سلسله مراتب بصری

اگر در حال ایجاد یک طراحی رابط کاربری، طراحی وب سایت یا هر طراحی تعاملی هستید، ثبات عنصر ضروری شماست. با توجه به پالت رنگ، مخاطبان شما می توانند اهمیت، معنا و هدف هر عنصر را از طراحی شما درک کنند. یک سلسله مراتب بصری از هر طراحی وجود دارد که به کاربران کمک می کند تا بدون خواندن متن چیزها را درک کنند. رنگ‌های پس‌زمینه، سرفصل‌ها، برجسته‌سازی‌ها و زیرعنوان‌ها باید در هر صفحه یا در هر طراحی یکسان باقی بمانند تا سلسله‌مراتب بصری به‌طور مؤثری قرار گیرد.در ذهن مخاطب شما به هر دلیلی، اگر پالت رنگی خود را در هر طرحی تغییر دهید، تمام هدف سرمایه گذاری در انتخاب ترکیب رنگ ها را ناکام می گذارد. برای ساخت یک طرح با پالت رنگ موثر باید رنگ های مختلفی را به عناصر مختلف اختصاص دهید. اگر هماهنگی رنگ ها و تم را در طرح های خود دنبال کنید، می توانید سلسله مراتب بصری را به خوبی پیش ببرید.

 

روانشناسی رنگ

 

6 روانشناسی رنگ

روانشناسی رنگ نظریه ای است در مورد همبستگی بین رنگ ها و ذهن انسان . هر رنگ بر احساسات مختلف انسان تأثیر می گذارد و مطالعات ثابت کرده که هر رنگی منحصر به فرد است و می تواند ذهن همه انسان ها را به طور متفاوت تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین هر زمان که رنگ‌هایی را برای طراحی خود انتخاب می‌کنید، باید درک کنید که از چه رنگی استفاده می‌کنید و چه احساسی ممکن است ایجاد کند. شما باید مخاطبان خود و رقبای خود را نیز مطالعه کنید. مکان، گروه سنی، باورهای اجتماعی و فرهنگی و بسیاری عوامل دیگر در انتخاب رنگ ها نقش بسزایی دارند. هنگامی که معنی و احساس هر رنگ را درک کردید، باید شروع به استفاده از آن ها در طراحی های خود کنید تا ببینید مخاطب شما چگونه به آنها واکنش نشان می دهد. رنگ مناسب در طراحی مناسب برای مخاطبان مناسب مطمئناً می تواند تأثیر مطلوبی را از طریق طرح های شما ایجاد کند. بنابراین اکنون، بیایید چند رنگ را به عنوان مثال در نظر بگیریم و روانشناسی پشت آنها را درک کنیم.

الف) قرمز

قرمز رنگی برای قدرت، عصبانیت و خطر است. اما در عین حال، قرمز رنگی از هیجان، عشق و گرما نیز هست. شما می توانید از رنگ قرمز برای ایجاد کمی هوشیاری، هیجان یا فوریت در طراحی خود استفاده کنید.

ب) آبی

آبی رنگ اعتماد، صلح، ایمان و وفاداری است. همچنین برای وضوح و عمق استفاده می شود زیرا آبی همیشه آسمان یا آب را نشان می دهد. طراحان در سراسر جهان از رنگ آبی برای ایجاد آرم ها و وب سایت های صادقانه استفاده می کنند. می توانید از این رنگ برای ایجاد آرامش و ایمان در ذهن مخاطب خود استفاده کنید.

ج) مشکی

رنگ مشکی برای احساسات مرتبط با ترس، مرگ و بدبینی است. در حالی که رنگ سیاه می تواند بر بسیاری از احساسات منفی تأثیر بگذارد همچنین می تواند پیچیدگی، امنیت، ظرافت و قدرت را نشان دهد. طراحان از رنگ مشکی هوشمندانه استفاده می کنند تا کلاس و منزلت هویت برند را به نمایش بگذارند.

د) سبز

وقتی سبز می بینید، فوراً به طبیعت و شفا فکر می کنید. از آنجایی که رنگ سبز نشان دهنده طبیعت، سلامت، پول، رفاه، ایمنی و طراوت است، می توانید رنگ سبز پرکاربرد را در بخش مراقبت های بهداشتی، سیستم مدیریت ثروت و بخش های مرتبط با طبیعت مشاهده کنید.

 

ترکیب رنگ 

 

7 قانون 60_30_10

این یک قانون زیبا در طراحی است. قانون 60-30-10 میزان رنگی را که باید در پالت رنگ خود استفاده کنید را نشان می دهد. 60 درصد طرح شما باید رنگ اصلی شما باشد، 30 درصد قسمت ها باید رنگ مکمل دیگری داشته باشند و 10 درصد بقیه باید در رنگ تاکیدی باشد. این قانون به راحتی می تواند طراحی شما را متعادل و جذاب کند. بهترین کار برای ایجاد یک طراحی بیننده پسند است. با این قانون، طراحی شما آسان و راحت خواهد بود. این به مخاطب شما کمک می کند تا چشم خود را به راحتی از یک نقطه کانونی به نقطه دیگر حرکت دهد. بنابراین اگر از این قانون برای طراحی خود استفاده می کنید، باید در انتخاب رنگ دقت کنید زیرا در این قانون نمی توانید با صدای بلند و بالا از رنگ ها استفاده کنید. رنگ پس زمینه باید خنثی و برای دو رنگ دیگر نیز مناسب باشد.

 

8 خلاقیت

ابتدا خلاقیت می آید و سپس خالقان قوانین را ایجاد می کنند. بنابراین هیچ قانونی فراتر از طراحی وجود ندارد که بتوانید خودتان را محدود کنید. اما درک اطلاعات موجود و راهنمایی های موجود در طراحی می تواند به شما کمک کند تا طراحی خود را بهتر کنید. قوانین و مفاهیم در بسیاری از طرح های اطراف شماست که با تجزیه و تحلیل آنها می توانید بهتر آن ها را درک کرده و به سرعت اجرا کنید. با توجه به تجربیات و دانش عمیق، اینها فقط قوانینی هستند که توسط بسیاری از طراحان از تمام دوران ایجاد شده اند تا کار را برای نسل بعدی طراحان آسان کنند. این به شما کمک می کند تا به طور سیستماتیک کار کنید و فرآیند را جهانی می کند، به طوری که در همه جا ارتباطات و تکنیک ها به آسانی قابل درک و آسان می شود. ما سعی کرده ایم تمامی قوانین و مفاهیم قابل توجه انتخاب رنگ را با اطلاعات لازم که هر طراح باید رعایت کند تا طرحی سازنده و مطلوب ایجاد کند پوشش دهیم.

 

 گروه چاپ و تبلیغات طرح و نقش (هنر مدرن) با بیش از 20 سال سابقه در زمینه چاپ و تبلیغات، با تکیه بر افراد متخصص و ماشین آلات مدرن و با ارائه سرویس های جامع تبلیغات و چاپ قادر است ایده ها و خواسته های تجاری شما را به صورتی عملیاتی پیاده سازی نماید. باعث افتخار ما خواهد بود تا بتوانیم مجری و مشاور در زمینه  رشد و پیشرفت تجاری شما باشیم. جهت مشاوره با کارشناسان ما لطفا تماس حاصل فرمایید.

 


 

این مقاله زیر مجموعه خدمات مشاوره و طراحیطراحی تبلیغاتی می باشد.

 


 

 کلمات کلیدی: گروه چاپ وتبلیغات طرح و نقش، دکوراسیون داخلی، طراحی، دکوراسیون، چاپ تبلیغاتی، چاپ، تبلیغات خلاقانه، اثربخشی تبلیغات، اصول طراحی و تبلیغات، رنگ شناسی، ترکیب رنگ، تاثیر رنگ در طراحی، خلاقیت، اهمیت رنگ در طرح، روانشناسی رنگ، چرخه رنگ، مشاوره تبلیغاتی، قوانین انتخاب رنگ

فهرست مقالات

 

  مشاوره، طراحی

  دیجیتال مارکتینگ 

چاپ   سازه های نمایشگاهی   دکوراسیون داخلی   آموزش و مهارت

 

Main Menu